24/01/2020

Ribera afirma que aquest recurs, que ha tornat a posar-se en marxa, ha demostrat ser "necessari i valorat" per a la gent gran

El servei d'assessorament i atenció psicològica gratuïta per a persones majors que l'Ajuntament de Castelló va posar en marxa com a projecte pioner en 2017 ha atés 104 majors des de la seua creació. D'elles, 53 persones van ser assistides al llarg del passat any. La regidoria de Gent Gran va posar en marxa aquest servei a través del Col·legi Oficial de Psicologia de la Comunitat Valenciana per a donar resposta a una de les propostes rebudes en el procés participatiu desenvolupat a fi de l'elaboració del pla "Castelló, ciutat amigable amb les persones majors".

"El servei gratuït d'assessorament psicològic per a persones majors, que vam posar en marxa en 2017, ha demostrat ser un recurs necessari i valorat pels nostres veïns i veïnes majors", ha indicat Mary Carmen Ribera, regidora de Gent gran. Ribera ha apuntat que el consistori és conscient que aquest col·lectiu necessita aquesta ajuda i suport per a afrontar els canvis relacionats amb l'envelliment.

Ribera ha explicat que la necessitat d'aquest servei es justifica pel fet que durant el procés de maduresa es fa evident la necessitat d'adaptació a través d'estratègies d'optimització de les capacitats. "El procés d'envelliment porta associat un inevitable declivi físic que, si bé pot retardar-se o minimitzar-se amb l'adopció d'hàbits de vida saludable, acabarà apareixent en major o menor mesura", ha indicat. A això se sumen altres processos com a pèrdues de persones del seu entorn, rols socials o altres canvis vitals. "Creiem que és necessari dotar a les persones majors d'instruments per a l'acceptació psicològica de tots aquells canvis que van associats a l'envelliment", ha destacat.

Per això, aquest servei es concep com un recurs d'atenció individual dirigit a persones majors de 60 anys que demanden directament ajuda psicològica per mancar de suport afectiu que els permeta afrontar els problemes o inquietuds de la manera més adequada. Es tracta d'un servei de caràcter gratuït que es desenvolupa en un entorn d'estricta confidencialitat.

"El balanç, després de tres anys oferint aquest recurs només pot ser positiu perquè ajuda al fet que les persones majors veuen millorada la seua qualitat de vida a través del manteniment d'un estat d'ànim positiu", ha explicat Ribera.

Des de 2017 s'han atés 104 persones i realitzat més de 400 cites. Durant aquests anys, els casos més habituals que s'han atés a través d'aquest recurs han sigut per a casos de duel, pèrdua de motivació, acceptació de nous rols, regulació i gestió emocional i soledat, entre altres.

Entre els objectius, aquest recurs busca previndre problemes psíquics relacionats amb l'envelliment, l'anàlisi d'alternatives per a aconseguir actituds positives i agradables, el suport enfront de problemes propis de la vellesa, la resolució de dubtes relatius a relacions persones i socials, i la millora de l'autoestima dels majors.

La regidora de Gent gran ha posat en valor el progressiu augment de gent atesa amb el pas dels anys. "Cada vegada dotem a més persones dels instruments necessaris per a encarar positivament els canvis vinculats a l'envelliment i això millora la seua qualitat de vida", ha remarcat. En 2017 es va atendre 25 persones, en 2018 a 26 i en 2019 a 53.

L'Ajuntament de Castelló ha tornat a posar en marxa aquest servei. Des del passat 22 de gener, les persones majors de 60 anys que ho requerisquen poden sol·licitar-ho prèvia cita en l'Oficina de la Gent gran. El servei es presta en les oficines de l'Arxiu Històric Municipal del carrer Gaibiel, de manera setmanal i amb cites de 60 minuts aproximadament.