20/12/2019

L"Ajuntament reparteix 10.000 tápers entre 34 locals després d"aconseguir reduir en un terç els aliments tirats en l"edició de 2018

L'Ajuntament de Castelló ha posat en marxa per segon any consecutiu la campanya "Comentalízate" amb l'objectiu d'evitar o minimitzar el desaprofitament de menjar en els restaurants, especialment durant dates Nadalenques. El regidor de Benestar Social, Agenda 2030 i Cooperació, José Luis López, ha presentat aquest divendres aquesta iniciativa ideada pel consistori castellonenc i desenvolupada per FoodRation4All amb la col·laboració de Mans Unides. Un total de 34 establiments de restauració, sis més que l'any passat, participen des de demà en aquest projecte després de l'èxit de la primera edició.

José Luiz López ha explicat que aquest projecte va nàixer l'any passat amb l'objectiu de "conscienciar de la quantitat d'aliments que es queden damunt de les taules i ajudar en la mesura que siga possible al fet que no es tire i se l'emporten els clients". López ha apuntat que aquesta campanya pretén conscienciar de la quantitat de quilos que es tiren al fem perquè s'estima que cada restaurant malgasta de mitjana 3.000 euros anuals en aliments i el 30% equival al menjar que es queda en els plats.

L'Ajuntament de Castelló té un compromís de promoure els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i l'Agenda 2030. "Amb aquesta campanya abordem l'objectiu 12.3 de consum responsable. Tenim el repte de reduir en un 50% fins a 2030 la quantitat d'aliments que estem tirant i que, a Castelló, s'estima en uns 40.000 quilos de menjar al dia en els contenidors", ha indicat el regidor.

Un total de 32 restaurants participaran en aquesta segona edició de "Comentalízate". Per a això, l'Ajuntament de Castelló, a través de FoodRation4all ha repartit 10.000 "sets" compostos per un táper contenidor multiproducte de cartó reciclable, una cinta cobreix-táper amb missatges de sensibilització i una bossa de paper reciclable per a facilitar el transport. Cada local adherit estarà identificat amb un adhesiu distintiu de la campanya que arranca aquest dissabte 21 de desembre.

Els establiments que s'han sumat a aquesta iniciativa oferiran d'ofici als comensals la possibilitat d'emportar-se el menjar, la qual cosa evita als clients que hagen de realitzar una pregunta que en moltes ocasions genera incomoditat i provoca que, finalment, es tire el menjar.

"Comentalízate" va començar com a projecte pilot en 2018 amb la participació de 28 restaurants durant cinc mesos. En aquest temps es va aconseguir que el 34% dels locals reduïren el desaprofitament de menjar. "Una xifra que volem veure ampliada amb aquesta segona edició a la qual s'han sumat més restaurants que l'any passat", ha apuntat López.

El 94% dels hostalers que van participar en 2018 consideren que es tracta d'una iniciativa "útil i necessària". A més, el 97% va manifestar la seua voluntat de continuar amb el projecte. En aquest sentit, Kilian Zaragozá, de FoodRation4all, ha destacat el gran acolliment que ha tingut enguany la campanya, no sols per l'augment de locals, sinó perquè una quinzena d'ells han contactat directament per a demanar sumar-se a Comentalízate.