27/12/2020

Marco carriles bici.jpg

L'alcaldessa afirma que les actuacions cofinançades per FEDER plasmen ja la transició cap a una economia baixa en carboni

El rodatge i posada en marxa a Castelló de diverses de les actuacions cofinançades per Europa a través dels fons FEDER perfilen ja un model urbà amb beneficis palpables en matèria de sostenibilitat. La transició cap a una economia baixa en carboni i l'aposta per projectes de protecció mediambiental i de foment de l'eficiència de recursos, alguns dels objectius que marca l'Estratègia de Desenvolupament Urbà Sostenible i Integrat de Castelló (EDUSI), es mesuren ja en xifres, com les que afecten la qualitat de l'aire. De la mà dels nous carrils bici implementats en l'entramat urbà i el Camí La Plana, la renovació de la flota municipal de vehicles i el canvi de part de l'enllumenat públic per tecnologia LED s'evitarà a l'atmosfera l'emissió de quasi 600 tones de diòxid de carboni (CO) cada any.

"EDUSI es va dissenyar per a transformar Castelló i estem aconseguint-ho. Dels 20,2 milions d'euros de cofinançament municipal i europeu per a aquest repte, més de la meitat, 11,3 milions, van destinats a projectes pensats per a afavorir la transició a una economia baixa en carboni, a conservar i protegir el medi ambient i a promoure l'eficiència dels recursos", detalla l'alcaldessa, Amparo Marco.

En el primer grup s'engloba l'ampliació de la xarxa ciclista urbana: cinc quilòmetres extra en Casalduch, Gran Via i Ciutat del Transport (operatius ja des de l'últim trimestre de 2018) i els 2,1 quilòmetres recentment adjudicats a Castell Vell i Músic Pascual Asensio, amb els quals la ciutat materialitza 100 quilòmetres de vies ciclistes. Els més de set carrils bici de segell europeu evitaran l'emissió a l'atmosfera de més de 200 tones equivalents de diòxid de carboni per exercici. El corredor verd per a ciclistes i vianants de quasi 4 quilòmetres desplegat en el renovat Camí La Plana contribuirà per la seua part a incrementar aquestes dades, amb una reducció d'emissions de gasos d'efecte d'hivernacle de 110 tones a l'any.

A respirar un aire més net contribueix també un altre dels projectes que aposten per una economia baixa en carboni: la renovació de la flota municipal de vehicles amb 19 nous turismes, furgonetes i ciclomotors 100% elèctrics i de baixes emissions que evitaran 25 tones de CO a l'any; i la substitució amb tecnologia LED de 1.400 punts de l'enllumenat públic de Castelló, que retallaran en 66.000 euros anuals la factura elèctrica municipal i aportaran la seua petjada verda, en reduir l'emissió a l'atmosfera en 237,3 tones de diòxid de carboni.

De manera indirecta contribueixen també a aconseguir el repte d'una ciutat més verda altres actuacions cofinançades per Europa amb la mobilitat sostenible com a teló de fons. És el cas de la millora de l'accessibilitat i seguretat de les parades de bus urbà, que conviden a utilitzar aquest mitjà de transport substituint al vehicle motoritzat, o la construcció del nou pont sobre el Riu Sec, amb zona per a ciclistes i vianants i que redueix a més la distància entre barris, animant als desplaçaments a peu.