30/05/2017

Gràcies a que el ple de l'ajuntament de Castelló avança cap a una major accessibilitat, cada vegada més persones tenen la possibilitat de conèixer de primera mà el que succeeix al consistori cada últim dijous de mes a les 5 de la vesprada. Més enllà de poder gaudir del grotesc discurs del partit corrupte i il·legítim que és el PP i de comprovar que l'opinió de Ciudadanos té el mateix pes argumental que l'opinió que ens podrien donar 100 grams de pernil dolç light sense fosfats, qualsevol persona que estiguera seguint el ple la vesprada de dijous passat es va poder assabentar de les evidents diferències existents entre l'equip de govern i Castelló en Moviment.

No m'estic referint al rifi rafe que va haver-hi entre l'alcaldessa i qui açò signa a compte de la diferent vara mesuradora utilitzada per la presidenta del ple a l'hora de reprendre determinades intervencions, sinó que em referisc a qüestions de fons que tenen a veure amb el full de ruta que vam signar al juny de 2015 al Grau. No crec que fóra la casualitat, atribut poc prolix en la política, qui decidira que en el ple de dijous entraren en l'ordre del dia sis proposicions de Castelló en Moviment, tres de les quals tenien relació amb el control en la contractació dels serveis públics municipals i les empreses de Castelló implicades en la trama corrupta de la Gürtel.

Casualment, cap de les tres van trobar el suport ni de PSOE ni de Compromís. Tots dos partits diuen que van votar en contra per prudència i respecte a la llei, però nosaltres pensem que són la falta de gosadia i les poques ganes d'assumir els riscos necessaris perquè les coses canvien en aquesta ciutat, el que va motivar el vot contrari de les dues formacions.

No cal ser molt perspicaç per saber que a Castelló en Moviment apostem per la gestió directa per part de l"Ajuntament dels serveis municipals, amb personal propi i no a través d"empreses privades ja que té enormes avantatges. Avantatges com la generació d'ocupació estable i de qualitat, l'estalvi econòmic per a les arques municipals i el control directe sobre l"execució de les obres i els serveis, la qual cosa repercuteix en una major qualitat dels mateixos, però som conscients que de moment s'hi troben enormes obstacles legals per aconseguir-ho.

Són entrebancs teixits al Congrés dels Diputats que han aconseguit blindar les privatitzacions dificultant la recuperació del control públic d'aquests serveis. Aquesta situació serà difícil de revertir mentre la relació de forces no canvie al Congrés, cosa que passa perquè el PSOE deixe de ser la cama de fusta que suporte al pirata Rajoy.

Les lleis bastides per l'inefable ministre Montoro i ratificades per PSOE i Ciudadanos, que es van abstindre el passat mes de febrer a una iniciativa d'Unidos Podemos per derogar-les, impedeixen ampliar el personal de l'ajuntament, la qual cosa complique molt les municipalitzacions dels serveis públics privatitzats. Tot i això, altres ciutats estan recuperant el control directe sobre alguns dels seus serveis i nosaltres continuarem reivindicant-los per a Castelló, però mentrestant, mentre esperem a que el govern que presideix la senyora Marco s'anime a buscar les fórmules per acomplir allò compromès al seu programa de govern, nosaltres exigim almenys el control de les empreses privades que treuen suculents beneficis gestionant els serveis municipals de Castelló.

Al plenari de dijous, demanàvem al govern una cosa tan simple i assenyada com que l'ajuntament fera seguiment periòdic dels contractes públics informant sobre el grau d'execució dels mateixos tenint en compte qüestions referents a temes laborals, de qualitat del servei, tècniques i de clàusules socials abans de prorrogar-los.

Si pensem que quasi la meitat del pressupost anual municipal està en mans d'empreses privades i que una bona part de les obres I serveis els gestionen empreses involucrades en el cas Gürtel, que han declarat davant el jutge haver finançat il·legalment al PP a canvi d'avantatges en la contractació, crec que no és cap desgavell que vulguem controlar-les, no creuen? Ni és cap desgavell que demanem a l'ajuntament que siga sever amb aquestes empreses, que han permès al PP guanyar eleccions de manera fraudulenta posant en risc el sistema democràtic.

Per això també els hi vam demanar, a l'equip de govern, que no convidaren a participar dels contractes menors, que en la pràctica es donen de manera discrecional pel regidor de torn, a les empreses que s'han autoproclamat partícips de la trama corrupta muntada al voltant del PP, organització que els jutges consideren criminal. Però cap de les propostes va ser acceptada ni per PSOE ni per Compromís.

No sé si nosaltres som agosarades en excés i si la nostra gosadia ens fa ser temeràries, però el que queda clar és que amb la tebiesa i falta d'interès disfressat de prudència amb la que actua el govern de Marco, el canvi a la ciutat no deixarà de ser cosmètic. Per assolir els canvis de fons que necessita Castelló calen valentia i ganes de transitar sendes que ens permeten sortejar el parany legal teixit en favor dels corruptes. Desmuntar-lo no serà fàcil, però cal actuar amb decisió, perquè el més prudent per a Castelló és fer fora la corrupció.

Xavi del Señor, portaveu de Castelló en Moviment.

Seguei-nos: Web | Facebook | Twitter.